Gooi filefrustraties overboord.
DeWaterbus. Je vaart er wel bij.

Waterbus Antwerpen

(Port of Antwerp, DeWaterbus.be)

De Waterbus is een prachtig initiatief van havenschepen Marc Van Peel en dus Port of Antwerp om de haven vlot bereikbaar te houden.  In het Vlaams Parlement heb ik herhaaldelijk gewezen op de kracht van zo'n initiatief als middel om de files te bestrijden in Antwerpen.

Mensen hoeven niet meer in ellenlange files te staan, maar kunnen gemakkelijk hun fietstochtje en/of bus, trein, tram combineren met de Waterbus. Dat zorgt voor vlottere mobiliteit én schonere luchtDirk de Kort

Als extra verbinding tussen Linker- en Rechteroever heeft de Waterbus heel wat potentieel. We waren dan ook verheugd toen deze zomer bleek dat er extra routes - noordelijke route & naar het Albertkanaal - met extra stopplaatsen én extra schepen - waarvan drie elektrische - zouden komen! 

Er maken nu gemiddeld 22.000 reizigers per maand gebruik van de Waterbus, waarvan meer dan 5.000 met hun fiets. 

Er was onduidelijkheid over de betaalbaarheid van de Waterbus, zeker met de bijkomende routes en schepen - een broodnodige uitbreiding. Daarom vroeg ik hierover naar de stand van zaken bij minister Weyts.

1,6 miljoen euro voor de Waterbus en veer Lillo-Doel! 

Uit het antwoord van de minister blijkt dat er jaarlijks 1,6 miljoen euro voorzien wordt voor de Waterbus en voor het veer Lillo-Doel zodat de succesvolle werking van de Waterbus verder gezet kan worden!

Extra stopplaatsen op de noordelijke route vanaf midden 2019

Momenteel zijn de opstapplaatsen op Rechteroever beperkt tot het Steenplein voor de noordelijke route. Hier is nog heel wat vraag naar extra stopplaatsen en die zullen er ook aankomen. Midden volgend jaar plant Port of Antwerp extra stopplaatsen te openen bij Droogdokkenpark (RO), Van Cauwelaertsluis (RO), Fort Liefkenshoek (LO) & Lillo (RO).

Zeker met de aankomende Oosterweelwerken is de Waterbus een belangrijk puzzelstuk om de verkeersellende te beperken. Er moeten 30.000 automobilisten uit de spits gehaald worden en dat lukt niet zomaar. De alternatieven moeten vlot, comfortabel, betaalbaar en veilig zijn. Eén van die alternatieven is de Waterbus, daarom moeten wij er op blijven inzetten vanuit Vlaanderen! Dirk de Kort

De Waterbus

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.