De files in en rond Antwerpen blijven groeien, zelfs buiten de spitsuren én op gewest- en lokale wegen (Traagheidsindex 2018). Om de Antwerpse omgeving bereikbaar te houden, wil men 50% van de automobilisten op het openbaar vervoer en de fiets krijgen. Lokale besturen in de regio staken de koppen bij elkaar.

Om de verkeersellende te beperken, wil de overheid 50% van de automobilisten verleiden om hun wagen te laten staan en de fiets, de trein, de bus of de tram te nemen. Eerste Schepen Brasschaat, Dirk de Kort (CD&V), Burgemeester van Brecht, Luc Aerts (CD&V), Schepen Kalmthout, Jef Van Den Bergh (CD&V), Erik Block, Schepen in Schoten (CD&V) en Dieter Wouters (CD&V), burgemeester van Wuustwezel, bouwden alvast aan de visie voor hun regio.

Eerste Schepen Brasschaat, Dirk de Kort (CD&V): 

Automobilisten met bestemming Antwerpen staan vaak al aan te schuiven vanaf Brecht. We merken dat Brasschaat steeds meer gebruikt wordt als derde spitsstrook. Er is behoefte aan een vergroening van onze mobiliteit en een antwoord op de files. De fiets wordt een steeds belangrijker vervoermiddel in onze regio. Het is een vlot en duurzaam alternatief voor de auto. Daarnaast is de fiets ook een handige oplossing voor de invulling van de ‘first and last mile’ van een verplaatsing.”

De Vlaming gebruikt voor die verplaatsingen zijn eigen fiets, maar doet evengoed een beroep op fietsdeelsystemen. Vlaanderen telt momenteel twee deelfietssystemen.

Blue Bike is een ‘back-to-one’-fietsdeelsysteem dat zich vooral als natransport van de trein positioneert. De blauwe fietsen zijn te vinden bij meer dan 50 stations en zijn goed voor meer dan 16.000 abonnees en 180.000 ritten.

Burgemeester van Brecht Luc Aerts (CD&V) is in ieder geval tevreden over de start van de Blue Bikes aan het station Brecht (Noorderkempen). Ook Kalmthout koos voor de blauwe fietsjes. Schepen Jef Van Den Bergh (CD&V): “De trein- of bushalte is zelden de begin- en eindbestemming. Om die laatste kilometers te overbruggen om op je bestemming te geraken, zijn deelfietsen hier een ideale oplossing.”

Daarnaast heeft de stad Antwerpen haar eigen fietsdeelsysteem. Velo Antwerpen is een fijnmazig ‘back-to-many’-fietsdeelsysteem met meer dan 3000 deelfietsen op 262 locaties in Antwerpen Stad en de meeste districten. Velo wordt vooral gebruikt voor snelle verplaatsingen in de stad.

Sinds kort is er ook een hybride ‘back-to-many’-systeem. De deelfietsen van Mobit hebben geen vaste standplaats meer. Het systeem maakt gebruik van slimme sloten die een ingebouwde gps hebben. Het feit dat er geen vaste standplaatsen en geen sleutelautomaten meer nodig zijn, maakt dergelijke systemen ook voor kleinere steden en gemeenten haalbaar.

In Brasschaat start men binnenkort met zo’n hybride systeem. Eerste Schepen Dirk de Kort (CD&V) ziet nog meer mogelijkheden voor de regio: “Het fietsdelen willen we graag over heel onze regio verder ontwikkelen, idealiter met een uitrol over heel Vlaanderen. Samenwerking tussen gemeenten en het delen van kennis en ervaring kunnen zorgen voor een slimme en snelle beweging.” Erik Block Schepen in Schoten (CD&V) ziet hier ook mogelijkheden: “De samenwerking tussen de verschillende gemeenten is zeker deel van de oplossing voor een betere mobiliteit in onze regio. Voorbeelden hiervan zijn het HSL fietspad en op elkaar afgestemde deelfietssystemen.”

Voorwaarde voor het succes van de deelfietssystemen is een goed uitgebouwd kernnet van openbaar vervoer. Eerste Schepen Dirk de Kort (CD&V): “Het openbaar vervoer is de kapstok waar we systemen zoals het fietsdelen aan ophangen. Hiervoor moeten we natuurlijk kunnen vertrekken van een hoogwaardig spoor- en busnetwerk.” Een van de voorstellen is het bestaande spoor beter te benutten. Het station Brecht (Noorderkempen) is een troef die nog onderbenut is in onze regio, stellen Dirk de Kort en Jef Van Den Bergh. Zij pleiten voor een verhoging van de frequenties van treinen dat dit station bedient en een doorverwijzing naar het station, via lichtborden boven de autosnelweg bij aankondiging van files. Ook dient het kernnet van de bus versterkt worden met vervoer op maat. “Een belangrijke factor om mensen uit de auto te krijgen, is de betrouwbaarheid van alternatieven.”

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.