Vlaanderen slibt verder dicht. De filezwaarte is op twee jaar tijd met nog maar eens 20% gestegen. De files hebben een negatieve weerslag op onze economie, onze levenskwaliteit en onze gezondheid. CD&V is ervan overtuigd dat Vlaanderen meer kan doen dan vandaag het geval is, en diende zelf een concreet actieplan in. In dit plan is de vergroening van de busvloot van De Lijn één van de actiepunten.

Volgens het jaarverslag 2017 bestaat de busvloot van De Lijn uit 2277 bussen waarvan 2053 dieselbussen, 216 dieselhybridebussen, 5 waterstofbussen en 3 elektrische bussen. De jaarlijkse CO²-uitstoot van de hele vloot van De Lijn is evenredig met het dieselverbruik en bedroeg in 2017 112.120.581 Kg CO². Dit komt neer op 105 kg CO² per 100 km.

Vlaanderen hinkelt duidelijk achterop in het duurzame verhaal", stelt Dirk de Kort. "Ook de bestelling van 182 nieuwe bussen bij De Lijn dit jaar is een gemiste kans. Er wordt niet radicaal genoeg gekozen voor meer écht groene bussen. Er werden nog 55 dieselbussen besteld en maar 7 elektrische bussen. Een vergroening van de busvloot van De Lijn is broodnodig. De Diesel hybride bussen zijn hierbij een eerste stap, maar dit gaat niet ver genoeg. Wij pleitten voor zero-emissie en dus meer elektrische bussen. Enkel zero-emissie kan een goede luchtkwaliteit in de stad en op het platteland verzekeren."

 

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.