Het taxidecreet komt eraan, met heel wat nieuwigheden en veranderingen voor de sector. Vlaams volksvertegenwoordiger Dirk de Kort stelt bij de besprekingen voor om in het nieuwe decreet taxi’s ook te stimuleren om pakjes te vervoeren. “Door het bundelen van functies krijgen we veel efficiëntere verplaatsingen en minder wagens op de weg wat resulteert in minder files en minder uitstoot. We hopen ook dat taxibedrijven zich hierdoor meer zullen richten op landelijke gebieden waar geen bussen rijden”, zegt Dirk de Kort.

De regelgeving voor taxi’s wordt aangepast door Vlaams minister van Mobiliteit. Taxi’s worden daardoor goedkoper voor zowel de exploitant als de klant omdat ze niet langer onderhevig zijn aan quota, beperkingen tot gemeentelijke grondgebieden en vaste tarieven. “Veel Vlamingen beschouwen de taxi als een uitzonderlijk en duur vervoersmiddel”, zegt Dirk de Kort, “Met het nieuwe decreet moeten taxi’s toegankelijk worden voor iedereen zodat het een echt alternatief wordt voor de wagen.”

Meer taxi’s op het platteland

Vooral op het platteland zijn taxi’s belangrijk voor kleine verplaatsingen op trajecten waar geen bussen of treinen rijden. Met de toekomstige hervorming van het openbaar vervoer zullen taxi’s ook een rol spelen bij het vervoer op maat, met name voor de first en last mile van en naar de bushalte of het treinstation.

Taxi’s richten zich echter op dit moment vooral op de steden of op drukke trajecten. “Als we taxi’s stimuleren om pakjes te vervoeren, zullen zij sneller in landelijke gebieden van start gaan”, vindt de Kort, “Zo krijgen we een win-winsituatie op het vlak van efficiëntie, maar ook op het vlak van mobiliteit – met minder files – en luchtkwaliteit!”

Momenteel mogen motorvoertuigen met een laadvermogen van minder dan 500 kg zonder vergunning pakjes leveren. Voor voertuigen met een laadvermogen boven 500 kg is er wel een vervoersvergunning nodig. Voor die vergunning gelden vier voorwaarden: vakbekwaamheid, betrouwbaarheid, financiële draagkracht en de vestigingseis. Taxibedrijven mogen nu dus al vaak pakjes leveren en een aantal bedrijven doen dit nu al.

Efficiëntere pakjesleveringen, ook door taxi’s

Er worden dagelijks zo’n 400.000 pakjes geleverd in België. Dat heeft een gigantische impact op onze luchtkwaliteit en mobiliteit. De maatschappelijke kost van files, verkeersongevallen, luchtvervuiling, geluidsoverlast, klimaatverandering … komt neer op 45.000 euro tot 120.000 euro per dag.

In Nederland bestaat het initiatief ‘Bewust Bezorgd’, een tool om mensen te sensibiliseren over de impact van hun online bestellingen en leveringen. “Iets gelijkaardig zou ook interessant zijn in Vlaanderen”, meent Dirk de Kort, “Niet iedereen is immers vragende partij om een pakje binnen de 24 uur gratis geleverd te krijgen aan huis.”

Taxibedrijven zouden volgens Dirk de Kort een nieuw businessmodel voor personen- en pakjesvervoer moeten ontwikkelen. Hij legt uit hoe hij het zou aanpakken: “We kunnen met hubs werken, waar vrachtwagens hun goederen overladen naar (liefst elektrische) taxi’s, die verder instaan voor de leveringen (gekoppeld aan hun ritten voor personenvervoer). Deze hubs worden best ook gekoppeld aan mobipunten waar je een beroep kunt doen op allerhande vervoersmiddelen (openbaar vervoer, deelfiets, deelauto, …). Bij die mobipunten kan de standplaatstaxi - die wacht tijdens het elektrisch opladen - meteen ook de pakjes verzamelen. Een win-winsituatie voor de bedrijven, de burgers, onze mobiliteit en het milieu!”

Lees hier mijn tussenkomst bij de besprekingen in het Parlement

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.