Carpoolparking Sint-Jobsesteenweg uitbreiden tot volwaardig Mobipunt

CD&V Brasschaat gaat volop voor vlot verkeer en wil van de carpoolparking Sint-Jobsesteenweg een volwaardig mobiliteitspunt maken met deelfietsen, deelauto’s en in de toekomst ook een station. De realisatie van een fietspad naast de hogesnelheidslijn staat hoog op hun verlanglijstje. Ook kantoorbussen waarbij reistijd gelijk is aan arbeidstijd, is iets waar de partij volledig achter staat.

 Vlot bereikbare buurten dragen bij aan een grotere levenskwaliteit. Maar: dagelijks staan we met z’n allen in de file.  Ook ons openbaar vervoer is niet zo goed georganiseerd als we zouden willen. We verliezen kostbare tijd met inefficiënte verplaatsingen. Die tijd zouden we liever spenderen aan gezin, familie, vrienden, ontspanning of werk. Verschillende oplossingen worden gezocht om de work-life balance in evenwicht te brengen en het aantal wagens op onze wegen te verminderen.

Mobipunt aan carpoolparking

CD&V Brasschaat wil een Mobipunt creëren aan de carpoolparing. Een Mobipunt brengt verschillende vormen van mobiliteit samen op 1 plek, zoals deelfietsen, elektrische deelwagens, ... Op die manier kunnen Brasschatenaren gemakkelijker overstappen van 1 vervoersmiddel op het andere en kiezen ze niet automatisch voor de auto. Zo kan men hier bijvoorbeeld naartoe komen met een deelfiets en dan via een kantoorbus of al carpoolend naar het werk rijden. Maar naast mobiliteit kunnen we dit punt ook uitbreiden met lockers voor pakjes, openbare werkplekken, … Het streefdoel is een Mobipunt in iedere wijk.

Nog beter zou zijn als reizigers hier de trein konden nemen richting Antwerpen & Brussel. De sporen liggen er namelijk al. Een treinstation kan net zoals bij station Noorderkempen heel wat werknemers uit de file halen. Wij hebben de vraag naar een station dan ook duidelijk gesteld in de vervoersregio.

 Verder pleit CD&V Brasschaat voor de realisatie van een volwaardige fietssnelweg in asfalt langs de hogesnelheidslijn, richting station Noorderkempen. Wij zijn ervan overtuigd dat zo’n efficiënte fietsverbinding in schone lucht inwoners zal stimuleren om te fietsen. We zien ook steeds meer (snelle) elektrische fietsen in ons straatbeeld voor woon-werkverkeer. Onze infrastructuur moet volgen om aan de vraag naar veilige fietsennetwerken te kunnen voldoen.

Reistijd is arbeidstijd

Daarnaast is de kantoorbus een ideale oplossing voor een betere werk-privébalans. Het idee is simpel: je stapt op de bus, klapt je laptop open en begint te werken. Colruyt Group startte bijvoorbeeld al met zo’n project tussen Gentbrugge & Halle. Het gaat om een bus met alle faciliteiten van op kantoor zoals werkplekken met Wifi, stopcontacten, een printer en warme koffie. Dankzij deze bus kunnen werknemers de uren die ze normaal in de file verliezen, nu al werkend doorbrengen.

  

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.