Sinds eind januari loopt ‘File-idee’, een oproep van CD&V naar uw ideeën om de files te verminderen en zo te zorgen voor schonere lucht en veiligere mobiliteit. “We merken nu al dat velen het belangrijk vinden dat er meer ingezet wordt op goede, gratis parkings voor fietsen en auto’s bij bushaltes en treinstations,” zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Dirk de Kort. Hij bevroeg de bevoegde minister over parkeerplaatsen bij bushaltes van De Lijn en pleit voor meer – gratis of heel goedkope – parkings bij haltes, zowel voor fietsen als auto’s.

De files blijven groeien en daarbij ook de nood voor een modal shift. De overheid roept mensen op om meer gebruik te maken van ‘alternatieven’ zoals de fiets, het openbaar vervoer, deelauto’s en -fietsen … CD&V ondersteunt die oproep: “We willen mensen stimuleren om meer gebruik te maken van de fiets en het openbaar vervoer, want zo creëren we minder files en minder uitstoot,” zegt Dirk de Kort, “maar dan moeten de haltes wel goed toegankelijk zijn, zowel voor fietsers als automobilisten.”

CD&V wil dat Vlaams minister van Mobiliteit en De Lijn een duidelijke visie hebben op ‘combiparkings’ bij haltes, zowel voor fietsen als voor auto’s. In mei kondigde de minister aan dat hij het aantal parkeerplaatsen en fietsenstallingen aan 45 tram-, trein- en busstations rond Brussel wou verdubbelen. Op 14 locaties zouden er 1905 parkeerplaatsen voor auto’s en 2143 fietsstalplaatsen bijkomen. Dirk de Kort: “Wij willen dit niet alleen rond Brussel gerealiseerd zien, maar in heel Vlaanderen!”

Opvallend, De Lijn beschikt momenteel niet over een overzicht van parkings bij bushaltes, alleen een lijst van 71 Park & Rides bij haltes. De meeste van die parkings zijn gratis, maar niet allemaal. De parking aan XPO Kortrijk is wel betalend, behalve als je de bus neemt – dan krijg je ook een gratis heen- en terugbiljet voor de bus. Bij de halte bij Plopsaland De Panne kost de parking 10 euro per dag en op het Van Eedenplein in Antwerpen kost parkeren 50 cent per uur.

Iedereen die zich op een parking van De Lijn zet, betaalt dezelfde prijs. Er is dus geen variatie in prijs wanneer je een abonnement hebt op het openbaar vervoer.

Dat betreur ik. Bij de NMBS varieert de prijs wel bij betalende parkings, waarom kan dat ook niet bij De Lijn? Als we de parkings gratis of heel goedkoop maken voor mensen met een abonnement, stimuleer je de combimobiliteit: het combineren van openbaar vervoer en een wagen. We willen mensen verleiden om uit de auto te stappen, maar daar moeten we ook iets voor over hebben. We moeten durven kiezen voor investeringen die het openbaar vervoer aantrekkelijker maken.

https://www.freepik.com/free-photos-vectors/background

Background vector created by vectorpouch - www.freepik.com

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.